You can replace this text by going to "Layout" and then "Edit HTML" section. A welcome message will look lovely here.
RSS

Friday, December 30, 2011

- senyum -


tenyum mcm caye

^_________^


salam semuanya.. semoga sesiapa yg membaca @ terbaca post kali ini akan terus tersenyum ceria..

aku ada satu cerita pasal senyum mlm ini.. alkisahnya berlaku di kaunter pembayaran pasaraya yg ada di pekan Kuala Nerang tercinta ni..

dipendekkan cerita.. waktu aku menunggu giliran utk membayar harga barang2x yg aku ambil.. ada la satu insiden di mana cashier pasaraya tu mengucapkan 'terima kasih' kpd pelanggan sambil tersenyum..

aku x nampak reaksi pelanggan tersebut.. pada anggapan aku.. pelanggan itu mungkin tdk membalas dgn ucapan 'sama-sama' mahupun membalas senyuman kembali..

knp aku membuat anggapan sebegitu rupa.. krn selepas pelanggan tersebut berlalu pergi.. cashier itu merungut dgn kuatnya mengenai pelanggan tersebut kpd kawannya..

KESIMPULAN aku berdasarkan situasi tersebut..

bagi aku.. kedua-dua pihak iaitu cashier & pelanggan tersebut menunjukkan sikap yg x patut di amalkan oleh m'kat kita..

pihak cashier.. ok.. awk senyum pada pelanggan & ucapkan 'terima kasih'..tersangatlah bagus.. tapi awk x boleh melenting seandainya pelanggan tersebut tdk memberi respon yg sepatutnya.. adalah menjadi tanggungjawab awak utk memberikan layanan yg baik kepada pelanggan.. itu adalah tanggungjawab..mahu @ tdk.. terpaksa jua dilaksanakan.. cashier itu manusia juga.. mungkin dia nak luahkan perasaan.. ok.. boleh..x salah.. tapi jgnlah merungut dgn suara yg jelas di hadapan pelanggan lain.. ianya telah mewujudkan satu suasana yg agak kurang selesa..

pihak pelanggan.. tiada paksaan dlm membalas ucapan terima kasih & senyuman tersebut.. tetapi sebagai manusia beradap..apabila anda dilayan dgn baik.. tdk salah anda memberi respon yg septutnya.. cuba utk hargai layanan yg telah diberikan..

manusia.. sentiasa dipenuhi dgn sikap yg tdk sempurna.. sikap itu wujud dr diri kita sndiri.. mungkin masing2x mempunya sebab tersendiri.. diri aku sendiri..kdg2x akn timbul juga suasana spt di atas.. tdk menyangka perlakuan kita telah mewujudkan satu ketidakpuasan perasaan terhadap insan lain.. tapi diri sendiri juga yg mengawal semuanya..

kalau kita ingin berubah..tdk mustahil ianya akan berlaku sebaliknya..

sekadar renungan utk diri sendiri & bersama..

JUST KEEP THE SMILE



Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment