You can replace this text by going to "Layout" and then "Edit HTML" section. A welcome message will look lovely here.
RSS

Friday, March 2, 2012

- kisah amir -

assalamualaikum & salam sejahtera buat semua..

alhamdulillah.. selamat tiba juga di IPG,KSM tercinta..

selama 4 hari 3 mlm aku dan sahabat2x di kajian sosial berada di kuala lumpur..

mengikut satu lawatan di bawah subjek PSS 3109..

- tiada perasaan utk menceritakan apa yg berlaku di sepanjang lawatan -

hanya ingin berkongsi satu pengalaman bersama seorg kanak-kanak bernama amir..


hari rabu.. 29/09/2012.. aku dan rakan2x melawat SKTTDI (1).. antara sekolah berprestasi tinggi yg ada di Malaysia..

salah satu aktiviti yg dilakukan..adalah melihat satu proses P&P dgn menggunkan ABM yg dilaksanakan oleh guru di sana..

P&P yg dijalankan melibatkan pelajar2x tahun 1.. setelah selesai melihat proses P&P.. aku berbual bersama salah seorg pelajar yg terlibat..

aku : ayah amir kerja apa?
amir : ayah x ada..lepas ayah tumbuk mak..ayah terus keluar rumah & x balik rumah semula.

aku terkedu.. hampir menitis air mata ini mendengar jwpn dr amir..

aku : amir ada abang
amir: (menggeleng )
aku: kakak
amir: ( menggeleng )
aku: adik
amir: (menggeleng)
aku: amir sorang2x ja?
amir: ( mengangguk)
aku: skrg amir tgal dgn siapa?
amir:emak

perbualan berakhir di situ.. aku hanya mampu merenung amir dgn hati yg berkaca.. YA ALLAH.. budak sekecil ini sudah melihat keruntuhan rumah tangga ibu bapanya.. apa perasaan sebenar amir.. ??

sblm beredar.. aku mengusap kepala amir.. hanya satu pesanan yg aku berikan.. "belajar rajin2x.. tolong mak bila dah besar nanti .. ok".. amir hanya mengangguk dengan senyuman..

sepanjang hari kisah amir berlegar di dlm kepala.. berapa ramai lagi kanak2x senasib amir.. melihat pergaduhan ibu bapa mereka.. melihat perkara2x yg x sepatutnya mereka lihat.. apa agaknya perasaan anak2x kecil ini.. sedih..sakit..sunyi.. mungkin semuanya.. zaman kanak-kanak yg sepatutnya dipenuhi dgn warna warni telah dicemari dgn tompok2x hitam yg pastinya akan meninggalkan kesan sepanjang hidup mereka..

doaku..semoga kanak2x senasib amir diberikan kekuatan utk mereka meneruskan kehidupan..

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

maya mayonis said...

slm kak huda..
sedihnya baca post ni:(...yaAllah,jujur sgt kanak2 kan..

cabaran di luar bandar lain
di bandar lain kn..rsnya kat bdr ramai kanak2 dr family yg berpecah..sedihnye kecik2 lg dh lalui smua ni..:( tggjwb kita sbg guru utk didik diorg..:( kecik lg,tak tahu apa2..

flycamar said...

realiti kehidupan manusia skrg..kanak2x pun dah menghadapi segala kesedihan yg x patut pun dihadapi..
semoga ALLAH memberikan kekuatan kpd mereka2x ini

Post a Comment